Henvendelser fra pressen skal ske til Sunclass Airlines Communications
Head of Communications and press
Nu sætter Spies det næste såkaldte neo-fly i drift, som Sunclass Airlines har føjet til flåden. Flyet har – udover øget komfort for gæsterne – også en CO2 reduktion på op til 23 procent per passagerkilomenter. Inden udgangen af 2030 er hele den nuværende flyflåde i Sunclass Airlines, som er Spies’ eget flyselskab, udskiftet med neo-modeller.
Fra den 1. december er Sunclass Airlines medlem af Europas største luftfarts-brancheorganisation Airlines for Europe (A4E).
A4E’s mål er at arbejde for et sikkert, bæredygtigt og konkurrencedygtigt marked for europæisk luftfart. Det er de samme prioriteter og målsætninger, som vi har i Sunclass, og noget vi som virksomhed hele tiden skal arbejde med for at leve op til vores kunders forventninger og vores egne mål for fremtiden”, siger Valdemar Warburg, Managing Director i Sunclass.
Med en sommerkapacitet på 385 sæder og en reduktion i CO2 udledning på 23 procent* per passager, er en helt ny chartermaskine fra Sunclass Airlines netop landet i København. Og den er ankommet lige i rette tid til at flyve tusindvis af skandinaviske feriegæster sydpå hen over sommeren, ligesom maskinen skal flyve gæster til både Thailand, Punta Cana, Kap Verde og Gran Canaria hele vinteren. Flyet er selskabets første i den såkaldte Neo-serie fra Airbus, som inden udgangen af 2030 skal erstatte hele den nuværende flyflåde i Sunclass Airlines. Dermed tager man i Danmarks største charterflyselskab et stort og vigtigt skridt i reduktion af CO2-aftrykket per passagerkilometer. Flyet har sin første tur lørdag den 17. juni fra Stockholm til Mallorca, og med danske gæster bliver det den 26. juni fra København til Cypern.
Det er en meget glad direktør for Danmarks største charterselskab, Sunclass Airline, der kan tilføje det allerførste Airbus Neo-fly til selskabets flåde. Og der er tale om en af de store maskiner, nemlig en A330-900Neo, der har plads til ikke mindre end 385 sommergæster, og derfor vil være en kæmpe kapacitet i sommerens travle program, hvor efterspørgslen på ferierejser er stor – og hvor danske Spies, som flyver 90 procent af deres feriegæster med Sunclass, har planer om at sende 60.000 danskere på charterferie alene i skoleferieugerne. Men også til vinter kommer den nye, store maskine på arbejde. Her skal flyet sikre at gæster fra både Danmark, Norge og Sverige kan flyve til eksotiske rejsemål som Thailand, Punta Cana og Kap Verde for at nyde sol og varme. Om det nye fly-familiemedlem siger administrerende direktør i Sunclass Airlines, Valdemar Warburg:
« Vi har glædet os i mange måneder til at byde velkommen til de nyeste medlem af Sunclass familiens flyflåde. Det bliver en stor opgradering, at vi nu kan servicere vores 1,3 millioner årlige chartergæster med endnu et stærkt flyprodukt, endda i en endnu mere støjsvag, komfortabel og ikke mindst CO2-reducerende udgave. Jeg er fuld af forventninger til det her fly, og det samme er mine kolleger overalt i organisationen. Nu glæder vi os bare til at byde de første feriegæster ombord den17. juni ”.
Sådan lyder det fra Valdemar Warburg, der kan se frem til endnu en udskiftning i flåden allerede til efteråret, hvor man vil modtage endnu to Neo-fly i serien A321 med plads til 215 passagerer.
Flyflådeudskiftning er en del af en større bæredygtigheds–strategi
I 2022 lancerede man i Sunclass’ og Spies’ moderselskab, Nordic Leisure Travel Group en omfattende strategi for at udbyde ’rejser med omtanke’ i endnu højere grad, både omtanke for planet, dyr og mennesker. I denne strategi fylder indsatsen for CO2 reduktion meget, ikke mindst udledningen fra selskabets fly og hoteller. Flytrafik udgør ca. 3 procent af verdens samlede CO2 udledning, og som ledende rejsearrangør i Norden ønsker man i Nordic Leisure Travel Group, herunder Spies og Sunclass at tage ansvar for at klimaoptimere sine fly- og hotelprodukter, reducere CO2 udledningen og investere i ny teknologi, der skal udvikle fremtidens mere grønne brændstoffer. Helt konkret har man et mål om at reducere CO2 aftrykket med 25 procent inden udgangen af 2023 og at nå til 0 udledning i 2025.